20 oktober 2023
Wie in het bedrijfsleven actief is, heeft vast weleens van het woord ‘congres’ gehoord. Sterker nog: de kans is groot dat je er zelf al een heel aantal hebt bezocht. Misschien heb je er zelfs al eens één georganiseerd. Het woord ‘congres’ klinkt altijd een beetje spannend. Alsof er iets heel bijzonders staat te gebeuren. Stiekem is dat natuurlijk ook zo. Een congres kan ongelooflijk veel te bieden hebben. Zeker als het jouw interessegebied of een onderwerp binnen jouw bedrijf betreft.
Fijn om te bezoeken dus. Het levert je veel op. Maar wat als je deze keer niet de bezoeker bent? Maar als jij degene bent die dit moet organiseren? Dat is toch wel hele andere koek? Want hoe pak je dit aan? En waarom kan het organiseren van een congres jouw bedrijf een absolute imago boost geven? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten.
Je bent al een tijdje zaalverhuur in de buurt van Eindhoven aan het bekijken. Je betrapt jezelf steeds vaker op het idee om ook zelf een congres te organiseren. Heel spannend. Maar waarom zou je hier voor kiezen?
Er kunnen verschillende redenen zijn om een congres te organiseren. Het belangrijkste doel is om mensen bij elkaar te brengen. Er zijn echter ook andere redenen denkbaar. Bijvoorbeeld om te verkopen of ervaringen uit te wisselen. Zo zien we bijvoorbeeld in de medische wereld dat er vaak congressen worden gehouden om innovatieve behandelingen te bespreken. Het hoe en waarom achter een congres is heel persoonlijk. Dit hangt volledig samen met de doelstelling en de genodigden.
Zet daarom voor jezelf op een rijtje wie er komt en wat het uiteindelijke doel is van het congres. Organiseer je deze om naam te maken voor jouw bedrijf? Doe je het om mensen dichter bij elkaar te brengen? Wat de reden ook moge zijn, een congres kan ongelooflijk veel voordelen hebben voor jou als persoon en het bedrijf.
Bij het organiseren van een congres is het allereerst belangrijk om de juiste locatie te vinden. Deze moet groot genoeg zijn om alle genodigden te kunnen ontvangen. Wat knusheid is niet erg, maar het is niet de bedoeling dat er nauwelijks ruimte is om te bewegen. Zoek daarnaast naar een locatie die voor iedereen gemakkelijk te bereiken is. Zowel met het openbaar vervoer als met de auto. Zo weet je ook zeker dat de ligging de opkomst niet in de weg hoeft te staan.
Kies je voor een congreslocatie dichtbij Eindhoven? Zorg er dan voor dat de genodigden tijdig op de hoogte zijn van de locatie en de datum. Afhankelijk van het doel van het congres, is het ook goed om andere mogelijkheden te onderzoeken. Wat is er allemaal mogelijk op deze locatie om het congres nog specialer te maken? Schroom je ook niet om naar deze mogelijkheden te vragen. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt en een goede locatie-eigenaar denkt graag met je mee.
Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.
Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.
Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.
Niets is zo praktisch als een goede theorie. Daarom veel informatie over management goeroe's en wetenschappers. Ook het management jargon wordt niet vergeten.
toelichting op goeroes
De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter Drucker, Tom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.
Go guruMetaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.
Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld
Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.