30 november 2022
Een goede klantervaring begint bij het welkom heten van de klant bij binnenkomst en door elke klant een goede service te bieden. Excelleren op gastvrijheid kan op verschillende manieren. Zelfs in deze tijden waar veel gedigitaliseerd wordt. Hieronder lees je een aantal (digitale) tips om klanten in verschillende branches te verwelkomen.
Met een digitale receptie verwelkom je bezoekers en leveranciers op een nieuwe, moderne en klantvriendelijke manier. De digitale receptie is een eenvoudig te bedienen toegangspoort voor je bedrijf. Bezoekers melden zich aan door het scannen van een QR-code of ze kiezen hun contactpersoon op het touchscreen, waarna een videochat kan worden gestart. Naast het professionaliseren van je bezoekersontvangst, ondersteun en/of vervang je receptiefuncties.
Het systeem in de digitale receptie wordt volledig op je situatie ingericht. Dit is afhankelijk van de wet- en regelgeving, de procedures in je bedrijf en natuurlijk je wensen.
Een andere tip is om de voorkeuren van klanten vast te leggen met een digitale database. Op deze manier kun je op een effectieve wijze zorgen voor een tevreden klant wanneer hij of zij opnieuw binnenkomt. Zo kunnen medewerkers van een restaurant de glutenvrije opties direct vermelden als zij van de intolerantie bij de klant af weten. Maar ze kunnen ook klanten begeleiden naar hun favoriete tafel als dit vooraf is geregistreerd. Kortom, als je gegevens van klanten in een database verzamelt, kun je op een gastvrije manier op hen inspelen.
Daarnaast kun je de klant gebruik laten maken van een aanmeldzuil. In de ziekenhuisbranche duiken deze zuilen al veel op. Voor de patiënten bieden ze gemak en veiligheid. Zo komt er na aanmelding een briefje uit de zuil gerold met de route naar de afspraak of opname. Daarbij zijn de schermen voorzien van privacy folie, zodat de persoonlijke gegevens voor anderen niet zichtbaar zijn.
Naast het gebruik van aanmeldzuilen in ziekenhuizen stijgt het aantal aanmeldzuilen op andere openbare locaties. Denk bijvoorbeeld aan aanmeldzuilen voor gemeentes, luchthavens, sportscholen of bioscopen. Bij deze locaties zien mensen ook het gemak van een aanmeldzuil terug, maar dan voornamelijk in kortere wachttijden. Daarnaast geeft het je als organisatie, net als bij de digitale receptie, meer flexibiliteit in het inzetten van personeel.
De bovenstaande tips helpen in tijden van digitalisering bij het verwelkomen van klanten. Met een digitale receptie, een database vol voorkeuren van de klant of een aanmeldzuil kun je gastvrij zijn op je eigen manier.
Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.
Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.
Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.
Niets is zo praktisch als een goede theorie. Daarom veel informatie over management goeroe's en wetenschappers. Ook het management jargon wordt niet vergeten.
toelichting op goeroes
De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter Drucker, Tom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.
Go guruMetaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.
Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld
Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.