Nieuws over management, organisatie en economie

8 maart 2021

Meer vrouwen in het bedrijf: hoe trek je meer vrouwen aan in jouw organisatie?

Al sinds 1912 vieren wij in Nederland Internationale Vrouwendag; de dag die is ontstaan omdat vrouwen wereldwijd opkwamen voor hun rechten op het gebied van (vrouwen)kiesrecht, arbeid en strijdbaarheid.

Sindsdien zijn er veel ontwikkelingen geweest op het gebied van genderdiversiteit op de werkvloer en eind 2019 was het de 2e kamer die instemde met het Vrouwenquotum. Ondanks dat, is nog steeds 5% van alle regeringsleider man, is slechts 31% van de Tweede Kamerleden in 2020 een vrouw, en is de verhouding man-vrouw in een gemiddeld Tech-bedrijf nog steeds 70-30%.

Dus ondanks alle initiatieven, is het merendeel nog steeds man. Hoe hoger in het bedrijf, hoe hoger het percentage man. Veel bedrijven willen dan ook oprecht meer genderevenwicht in hun organisatie, want het is inmiddels bewezen dat dit zorgt voor hogere verkoopcijfers en meer winst, zo blijkt uit een onderzoek van de Massachusetts Institute of Technology.  Maar hóe zorg je er dan voor dat jouw bedrijf ook daadwerkelijk meer vrouwen aantrekt en aan zich kan binden?

  1. Denk goed na over jouw vacaturetekst: vaak leveren mannen de input voor een vacature, waarbij er (onbewust) te veel wordt gevraagd naar masculiene kwaliteiten en gebruik wordt gemaakt van genderspecifiek taalgebruik. Denk hierbij aan termen als “je mannetje staan”, “fanatiek” en “besluitvaardig”. Uiteraard kan een vrouw deze eigenschappen zondermeer bezitten, echter schrikt het ook af. Kijk gerust hier eens voor wat goede voorbeelden van competenties welke je kunt inzetten wanneer je vrouwen aan wilt spreken: https://www.roestvrijtaal.nl/vacatureteksten-voor-mannen-of-vrouwen/

  2. Zorg voor een goede werk-privé balans en communiceer dit ook: werkende vrouwen zijn vaak ook werkende moeders, en die zijn nou eenmaal gevoeliger voor een stabiele balans tussen werk & privé dan werkende vaders. Dit heeft voornamelijk te maken met de zorg voor kinderen is de conclusie van het CBS. Houdt hier dan ook rekening mee bij het maken van je vacaturetekst, maar ook tijdens de sollicitatiegesprekken.

  3. Flexibele uren: flexibele uren die je deels zelf in kunt richten zijn nou eenmaal ideaal. Voor elke ouder, maar ook zeker voor vrouwen die parttime werken. Vrouwen werken vaker parttime dan mannen en zijn dan ook enthousiaster over een werkgever die met flexibele werkuren werkt.

  4. Goed voorbeeld, doet volgen: zorg voor een vrouw in een hoge positie, die deelneemt aan het sollicitatiegesprek. Mensen zijn geneigd zich te identificeren met de persoon tegenover. Wil je een vrouw aantrekken? Zet er dus dan ook een vrouw tegenover.

  5. Spiegel niet. Het is het verlengstuk van punt 4, maar erg belangrijk. In een onderzoek gedaan door de Faculteit der Sociale Wetenschappen van het Radboud, blijkt dat mensen dit onbewust doen. Mensen zoeken dus vaak naar overeenkomsten met zichzelf. Zo zal een mannelijke CEO die een manager aan wil nemen, dus eerder geneigd zijn een man aan te nemen, die overeenkomsten heeft met hem. Doe dit niet. Kijk bewust en objectief en spiegel niet. Zo voorkom je dat je mini-me’s aan zal nemen en zorg je voor (gender)diversiteit binnen jouw bedrijf.

Deze 5 stappen zullen er helaas niet voor zorgen dat binnen no-time, de man-vrouw verdeling binnen jouw organisatie gelijk zal zijn. Maar het zorgt er wel voor dat je meer vrouwen aan kunt trekken en aan je kunt binden. En mocht je willen checken of jouw vacature inderdaad genderneutraal is, maak dan eens gebruik van data-driven recruitment of laat jouw tekst eens online testen hierop. 

door Armanda Kusse

 


  • Generic placeholder image
    Floor Management Netwerk

    Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.

    Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.

    Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.

     

  • Generic placeholder image
    Nieuws en achtergronden

    Management is een veelomvattend vakgebied met raakvlakken in uiteenlopende vakgebieden, wetenschappen en ervarigen in veel van elkaar verschillende projecten.


Management- Goeroes

De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter DruckerTom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn  wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.

Go guru
Card image cap
Taal & Jargon
De taal in de taal - het jargon van de vakspecialist. Of het nu econoom, technicus en/of sporter is zij verstaan alleen hun vakgenoten goed.

Go Jargon
Card image cap
Veranderen & Verbeteren

Metaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.

Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld

Go Animal Org

Naar een idee van


Generic placeholder image
dr.ir. Jules Verlaan
e: JVerlaan@floor.nl


Over ons


Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.

Gebroken Nieuws


Nieuws

Op de elektronische snelweg is het nooit saai. Zie het Nieuws.
Ook in de bouw en bij bouwgerelateerde ondernemingen is altijd wel iets nieuwswaardig. Ook kunnen het tips zijn waar eenieder zijn voordeel maa kan doen. U leest het hier.

placeholder image

 

Opinie

Voor een beter begrip van de wereld om u heen is het waardevol om beargumenteerde meningen van andere te vernemen. Zie Opinie
placeholder image

Contact Us


Redactie Floor
e: redactie@floor.nl