Masaaki Imai

Kwaliteitsgoeroe
"Kaizen", een verbeteren zonder ophouden waar iedereen bij betrokken wordt, is het centrale thema van de ideeën van Masaaki Imai en de filosofie achter het Japanse succes.

Imai brengt een belangrijke onderverdeling aan in de term "verbeteren": Kaizen enerzijds en innovatie anderzijds. Kaizen is het aanbrengen van kleine verbeteringen in een bestaande situatie, hier is voortdurende inspanning voor nodig. Innovatie is een ingrijpende wijziging van een bestaande situatie, door grote investeringen in nieuwe technologie en/of apparatuur. Kaizen is een continu proces waarvan de resultaten op langere termijn zichtbaar zijn. Innovatie is in het algemeen een eenmalige treffer, waarbij het resultaat snel zichtbaar is.

De Kaizen aanpak voor het oplossen van problemen begint met de erkenning dat er überhaupt een probleem bestaat. Een probleem geeft de mogelijkheid voor verbetering. Kaizen vereist zowel een top-down als een bottom-up benadering.

De invoering van Kaizen moet van boven naar beneden geschieden. Maar de ideeën voor Kaizen moeten van beneden naar boven gaan (een soort ideeënbus). Door het indienen van ideeën kunnen alle werknemers deelnemen aan Kaizen op de werkplek en een belangrijke rol spelen in een verbeterde manier van werken. Werknemers moeten worden aangemoedigd om kleine gebreken te melden. Er is gelegenheid tot verbetering en hierdoor wordt voorkomen dat er een serieus probleem ontstaat.

Bij het uitvoeren van Kaizen worden zeven hulpmiddelen (zie “7 simpele gereedschappen”) voor het analyseren en oplossen van problemen gebruikt. De Deming-cirkel is belangrijk gereedschap om verbeteringen te borgen.

Vereisten om een Kaizen-programma te laten slagen zijn (a) het verkrijgen van acceptatie van de medewerkers en (b) het wegnemen van hun weerstand tegen veranderen.

Om dit te bereiken is het volgende nodig:

  1. Voortdurend de verhoudingen binnen de onderneming blijven verbeteren
  2. Nadruk leggen op training en opleiding van medewerkers
  3. Informele leiders onder de medewerkers ontwikkelen
  4. Het opzetten van activiteiten van kleine groepen, zoals bijvoorbeeld verbeterteams
  5. De inzet van medewerkers voor Kaizen ondersteunen en erkennen
  6. Van de werkvloer een plaats maken waar medewerkers hun levensdoel kunnen nastreven
  7. Chefs en afdelingshoofden opleiden om beter (en meer persoonlijk) met hun medewerkers om te kunnen gaan.

Waar het uiteindelijk bij alle inspanningen voor Kaizen om gaat, is samen te vatten in twee woorden: tevreden klanten! (interne en externe).

 


  • Generic placeholder image
    Floor Management Netwerk

    Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.

    Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.

    Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.

     

  • Generic placeholder image
    Nieuws en achtergronden

    Management is een veelomvattend vakgebied met raakvlakken in uiteenlopende vakgebieden, wetenschappen en ervarigen in veel van elkaar verschillende projecten.


Management- Goeroes

De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter DruckerTom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn  wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.

Go guru
Card image cap
Taal & Jargon
De taal in de taal - het jargon van de vakspecialist. Of het nu econoom, technicus en/of sporter is zij verstaan alleen hun vakgenoten goed.

Go Jargon
Card image cap
Veranderen & Verbeteren

Metaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.

Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld

Go Animal Org

Naar een idee van


Generic placeholder image
dr.ir. Jules Verlaan
e: JVerlaan@floor.nl


Over ons


Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.

Gebroken Nieuws


Nieuws

Op de elektronische snelweg is het nooit saai. Zie het Nieuws.
Ook in de bouw en bij bouwgerelateerde ondernemingen is altijd wel iets nieuwswaardig. Ook kunnen het tips zijn waar eenieder zijn voordeel mee kan doen. U leest het hier.

placeholder image

 

Opinie

Voor een beter begrip van de wereld om u heen is het waardevol om beargumenteerde meningen van andere te vernemen. Zie Opinie
placeholder image

Contact Us


Redactie Floor
e: redactie@floor.nl