Masaaki Imai
Kwaliteitsgoeroe
"Kaizen", een verbeteren zonder
ophouden waar iedereen bij betrokken wordt, is het centrale
thema van de ideeën van Masaaki Imai en de filosofie
achter het Japanse succes.
Imai brengt een belangrijke onderverdeling aan in de term
"verbeteren": Kaizen enerzijds
en innovatie anderzijds. Kaizen is het aanbrengen van kleine
verbeteringen in een bestaande situatie, hier is voortdurende
inspanning voor nodig. Innovatie is een
ingrijpende wijziging van een bestaande situatie, door grote
investeringen in nieuwe technologie en/of apparatuur. Kaizen
is een continu proces waarvan de resultaten op langere termijn
zichtbaar zijn. Innovatie is in het algemeen een
eenmalige treffer, waarbij het resultaat snel zichtbaar
is.
De Kaizen aanpak voor het oplossen van problemen begint met de erkenning dat er überhaupt een probleem bestaat. Een probleem geeft de mogelijkheid voor verbetering. Kaizen vereist zowel een top-down als een bottom-up benadering.
De invoering van Kaizen moet van boven naar beneden geschieden. Maar de ideeën voor Kaizen moeten van beneden naar boven gaan (een soort ideeënbus). Door het indienen van ideeën kunnen alle werknemers deelnemen aan Kaizen op de werkplek en een belangrijke rol spelen in een verbeterde manier van werken. Werknemers moeten worden aangemoedigd om kleine gebreken te melden. Er is gelegenheid tot verbetering en hierdoor wordt voorkomen dat er een serieus probleem ontstaat.
Bij het uitvoeren van Kaizen worden zeven hulpmiddelen (zie “7 simpele gereedschappen”) voor het analyseren en oplossen van problemen gebruikt. De Deming-cirkel is belangrijk gereedschap om verbeteringen te borgen.
Vereisten om een Kaizen-programma te laten slagen zijn (a) het verkrijgen van acceptatie van de medewerkers en (b) het wegnemen van hun weerstand tegen veranderen.
Om dit te bereiken is het volgende nodig:
Waar het uiteindelijk bij alle inspanningen voor Kaizen om gaat, is samen te vatten in twee woorden: tevreden klanten! (interne en externe).
Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.
Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.
Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.
Niets is zo praktisch als een goede theorie. Daarom veel informatie over management goeroe's en wetenschappers. Ook het management jargon wordt niet vergeten.
toelichting op goeroes
De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter Drucker, Tom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.
Go guruMetaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.
Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld
Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.