Varkenscyclus
Een cyclus van stijgingen en dalingen in hoeveelheden, prijzen. Het fenomeen is het eerste waargenomen ten aanzien van varkens en heet sindsdien de varkenscyclus.
Als varkensfokkers op de varkensmarkt de prijs zien stijgen, dan reageren ze door méér varkens te gaan fokken. Maar voordat die op de markt kunnen worden aangeboden, gaat er ruim een jaar voorbij. Komt dat toegenomen aanbod eenmaal op de markt, dan zal het daar - bij gegeven vraag - de prijs flink laten kelderen. Bij een zo lage prijs zien de fokkers er geen brood meer in en ze besluiten hun productie sterk in te krimpen. Als er bijna geen varkens meer worden aangeboden schiet de prijs weer omhoog en de geschiedenis herhaalt zich.
Het verschijnsel zie je evengoed bij andere producten of grondstoffen: rubber, koffie, cacao en dergelijke.
Ontwikkelingslanden die één of enkele landbouwproducten aanbieden, hebben van die scherpe prijsschommelingen veel last. Ook bij het hoger onderwijs speelt de varkenscylcus een rol. Als er in een bepaalde periode te weinig tandartsen zijn, loopt de honorering van tandartsen op. Dit spoort veel studenten aan om tandheelkunde te gaan studeren. Komt al dit aanbod op de markt dan blijken er opeens veel te veel tandartsen te zijn en de honorering gaat omlaag. Zakken de salarissen niet voldoende dan vertaalt zich dit in werkloosheid onder tandartsen. Studenten keren zich af van de tandheelkunde. Waardoor er opnieuw een tekort ontstaat, enzovoort.
Ook bij studies kan je het effect waarnemen. Op t=0 worden er economen gevraagd die overal over mee kunnen praten. Na verloop van tijd is dat niet meer aan de orde, want dan willen ze weer technici. Alle 4e jaars economen die gaan afstuderen moeten dan gaan omscholen willen ze werk vinden ;-)
Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.
Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.
Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.
Niets is zo praktisch als een goede theorie. Daarom veel informatie over management goeroe's en wetenschappers. Ook het management jargon wordt niet vergeten.
toelichting op goeroes
De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter Drucker, Tom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.
Go guruMetaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.
Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld
Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.