reclame
Het overbrengen (communiceren) van een boodschap door een adverteerder met de bedoeling zijn afzet te vergroten. Reclame heeft dus een commerciële doelstelling. Het is een onderdeel van het bredere gebied promotie, dat ook de niet-commerciële communicatie omvat.
Reclame accentueert de positieve eigenschappen van een product. Daarbij is vaak van (enige) overdrijving sprake. Negatieve eigenschappen worden meestal weggelaten of afgezwakt.
Reclame speelt in ons economisch systeem een belangrijke rol. Producenten gebruiken reclame als een wapen in de concurrentiestrijd. Maar ook de overheid, politieke partijen en verenigingen proberen via de reclame een boodschap over te brengen.
Er zijn verschillende manieren (kanalen) om de reclameboodschap over te brengen.
Er gaat geen uur voorbij of we horen of zien wel een of andere vorm van reclame.
Als hier alleen informatie over het product wordt gegeven zoals gebruiksmogelijkheid, samenstelling, eigenschappen, prijs en dergelijke, dan wordt het belang van de consument gediend. Maar reclame doet vaak meer. Ze prijst de dingen aan. De informatie is dan eenzijdig en verder speelt de reclame vaak in op gevoelens van hebzucht, status, prestige en jaloezie.
In de reclamewereld zijn er instellingen die een soort zelfcontrole uitoefenen op de reclame-uitingen. De STER en de Reclameraad doen dat voor de etherreclame (TV en radio), de Reclamecodecommissie voor de drukpersreclame en de Keuringsraad voor de geneesmiddelenreclame. De controle heeft er toe geleid dat reclame voor het roken niet is toegestaan op TV en radio en die voor snoepgoed (denk aan het tandenborsteltje), pijnstillers en kalmeringsmiddelen aan banden is gelegd. Ook bestaat er sinds 1980 een Wet tegen misleidende reclame. Deze wet bepaalt dat in geval er sprake is van misleidende reclame, de adverteerder aansprakelijk is voor de schade, die uit de misleiding voortvloeit.
In Nederland vinden 26.000 personen in ruim 7700 ondernemingen werk in de reclamebranche.
Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.
Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.
Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.
Niets is zo praktisch als een goede theorie. Daarom veel informatie over management goeroe's en wetenschappers. Ook het management jargon wordt niet vergeten.
toelichting op goeroes
De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter Drucker, Tom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.
Go guruMetaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.
Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld
Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.