reclame

Het overbrengen (communiceren) van een boodschap door een adverteerder met de bedoeling zijn afzet te vergroten. Reclame heeft dus een commerciële doelstelling. Het is een onderdeel van het bredere gebied promotie, dat ook de niet-commerciële communicatie omvat.

Reclame accentueert de positieve eigenschappen van een product. Daarbij is vaak van (enige) overdrijving sprake. Negatieve eigenschappen worden meestal weggelaten of afgezwakt.

Reclame speelt in ons economisch systeem een belangrijke rol. Producenten gebruiken reclame als een wapen in de concurrentiestrijd. Maar ook de overheid, politieke partijen en verenigingen proberen via de reclame een boodschap over te brengen.

Er zijn verschillende manieren (kanalen) om de reclameboodschap over te brengen.

  • Kranten, de radio, de TV, de bioscoop en tegenwoordig Internet zijn media, die hier vaak voor gebruikt worden.
  • Maar ook huis-aan-huis blaadjes, tijdschriften, uithangborden en muren worden voor reclame gebruikt.

Er gaat geen uur voorbij of we horen of zien wel een of andere vorm van reclame.

Als hier alleen informatie over het product wordt gegeven zoals gebruiksmogelijkheid, samenstelling, eigenschappen, prijs en dergelijke, dan wordt het belang van de consument gediend. Maar reclame doet vaak meer. Ze prijst de dingen aan. De informatie is dan eenzijdig en verder speelt de reclame vaak in op gevoelens van hebzucht, status, prestige en jaloezie.

In de reclamewereld zijn er instellingen die een soort zelfcontrole uitoefenen op de reclame-uitingen. De STER en de Reclameraad doen dat voor de etherreclame (TV en radio), de Reclamecodecommissie voor de drukpersreclame en de Keuringsraad voor de geneesmiddelenreclame. De controle heeft er toe geleid dat reclame voor het roken niet is toegestaan op TV en radio en die voor snoepgoed (denk aan het tandenborsteltje), pijnstillers en kalmeringsmiddelen aan banden is gelegd. Ook bestaat er sinds 1980 een Wet tegen misleidende reclame. Deze wet bepaalt dat in geval er sprake is van misleidende reclame, de adverteerder aansprakelijk is voor de schade, die uit de misleiding voortvloeit.

In Nederland vinden 26.000 personen in ruim 7700 ondernemingen werk in de reclamebranche.

 

 

 

 


  • Generic placeholder image
    Floor Management Netwerk

    Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.

    Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.

    Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.

     

  • Generic placeholder image
    Nieuws en achtergronden

    Management is een veelomvattend vakgebied met raakvlakken in uiteenlopende vakgebieden, wetenschappen en ervarigen in veel van elkaar verschillende projecten.


Management- Goeroes

De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter DruckerTom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn  wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.

Go guru
Card image cap
Taal & Jargon
De taal in de taal - het jargon van de vakspecialist. Of het nu econoom, technicus en/of sporter is zij verstaan alleen hun vakgenoten goed.

Go Jargon
Card image cap
Veranderen & Verbeteren

Metaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.

Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld

Go Animal Org

Naar een idee van


Generic placeholder image
dr.ir. Jules Verlaan
e: JVerlaan@floor.nl


Over ons


Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.

Gebroken Nieuws


Nieuws

Op de elektronische snelweg is het nooit saai. Zie het Nieuws.
Ook in de bouw en bij bouwgerelateerde ondernemingen is altijd wel iets nieuwswaardig. Ook kunnen het tips zijn waar eenieder zijn voordeel mee kan doen. U leest het hier.

placeholder image

 

Opinie

Voor een beter begrip van de wereld om u heen is het waardevol om beargumenteerde meningen van andere te vernemen. Zie Opinie
placeholder image

Contact Us


Redactie Floor
e: redactie@floor.nl