consumentenvertrouwen


Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meet het consumentenvertrouwen. Deze statistiek geeft informatie over het vertrouwen en de verwachtingen van consumenten over de ontwikkelingen van de Nederlandse conjunctuur. In het Consumentenconjunctuuronderzoek worden maandelijks aan ongeveer 1000 respondenten vijf vragen gesteld over de algemene economische en de eigen financiële situatie. Voor de berekening van het consumentenvertrouwen gebruikt het CBS de antwoorden op vijf vragen. De eerste twee hebben betrekking op het economisch klimaat in Nederland. Er wordt een mening gevraagd over de ontwikkeling economische situatie in Nederland.

Is het in Nederland in de laatste 12 maanden beter of slechter geworden, of hetzelfde gebleven? En de ondervraagde geeft zijn verwachting voor het komende jaar. Dan komen er drie vragen over de financiële situatie van de ondervraagde en de koopbereidheid. Twee over de eigen financiële situatie (in de afgelopen 12 maanden en de verwachting voor de komende 12 maanden). En een vraag over de koopbereid wat betreft duurzame consumptiegoederen (computers, vaatwassers, DVD-spelers enzovoort).

Op de eerste vier vragen zijn vier antwoorden mogelijk: 'beter', 'gelijk', 'slechter' en 'weet niet'. De laatste vraag biedt drie antwoordmogelijkheden: 'gunstige tijd' (om zulke duurzame consumptiegoederen te kopen), 'ongunstige tijd' en 'weet niet'. Van elke vraag wordt het verschil tussen het aantal optimistische antwoorden ('beter' en 'gunstige tijd') en pessimistische ('slechter' en 'ongunstige tijd') genomen. Dit saldo wordt dan uitgedrukt in procenten van het totaal aantal antwoorden. Het gemiddelde van de eerste twee vragen geeft het cijfer voor het 'economisch klimaat', het gemiddelde van de laatste drie levert de indicator voor de 'koopbereidheid' op. Het cijfer voor het consumentenvertrouwen is het gemiddelde van alle vragen. Maximaal kan elk cijfer (economisch klimaat, koopbereidheid en consumentenvertrouwen) dus uitkomen op +100, minimaal op –100.

(Zie ook: Producentenvertrouwen)

 


  • Generic placeholder image
    Floor Management Netwerk

    Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.

    Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.

    Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.

     

  • Generic placeholder image
    Nieuws en achtergronden

    Management is een veelomvattend vakgebied met raakvlakken in uiteenlopende vakgebieden, wetenschappen en ervarigen in veel van elkaar verschillende projecten.


Management- Goeroes

De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter DruckerTom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn  wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.

Go guru
Card image cap
Taal & Jargon
De taal in de taal - het jargon van de vakspecialist. Of het nu econoom, technicus en/of sporter is zij verstaan alleen hun vakgenoten goed.

Go Jargon
Card image cap
Veranderen & Verbeteren

Metaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.

Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld

Go Animal Org

Naar een idee van


Generic placeholder image
dr.ir. Jules Verlaan
e: JVerlaan@floor.nl


Over ons


Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.

Gebroken Nieuws


Nieuws

Op de elektronische snelweg is het nooit saai. Zie het Nieuws.
Ook in de bouw en bij bouwgerelateerde ondernemingen is altijd wel iets nieuwswaardig. Ook kunnen het tips zijn waar eenieder zijn voordeel mee kan doen. U leest het hier.

placeholder image

 

Opinie

Voor een beter begrip van de wereld om u heen is het waardevol om beargumenteerde meningen van andere te vernemen. Zie Opinie
placeholder image

Contact Us


Redactie Floor
e: redactie@floor.nl