consumentenvertrouwen
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meet het consumentenvertrouwen.
Deze statistiek geeft informatie over het vertrouwen en
de verwachtingen van consumenten over de ontwikkelingen
van de Nederlandse conjunctuur. In het Consumentenconjunctuuronderzoek
worden maandelijks aan ongeveer 1000 respondenten vijf vragen
gesteld over de algemene economische en de eigen financiële
situatie. Voor de berekening van het consumentenvertrouwen
gebruikt het CBS de antwoorden op vijf vragen. De eerste
twee hebben betrekking op het economisch klimaat in Nederland.
Er wordt een mening gevraagd over de ontwikkeling economische
situatie in Nederland.
Is het in Nederland in de laatste 12 maanden beter of slechter
geworden, of hetzelfde gebleven? En de ondervraagde geeft
zijn verwachting voor het komende jaar. Dan komen er drie
vragen over de financiële situatie van de ondervraagde
en de koopbereidheid. Twee over de eigen financiële
situatie (in de afgelopen 12 maanden en de verwachting voor
de komende 12 maanden). En een vraag over de koopbereid
wat betreft duurzame consumptiegoederen (computers, vaatwassers,
DVD-spelers enzovoort).
Op de eerste vier vragen zijn vier antwoorden mogelijk:
'beter', 'gelijk', 'slechter' en 'weet niet'. De laatste
vraag biedt drie antwoordmogelijkheden: 'gunstige tijd'
(om zulke duurzame consumptiegoederen te kopen), 'ongunstige
tijd' en 'weet niet'. Van elke vraag wordt het verschil
tussen het aantal optimistische antwoorden ('beter' en 'gunstige
tijd') en pessimistische ('slechter' en 'ongunstige tijd')
genomen. Dit saldo wordt dan uitgedrukt in procenten van
het totaal aantal antwoorden. Het gemiddelde van de eerste
twee vragen geeft het cijfer voor het 'economisch klimaat',
het gemiddelde van de laatste drie levert de indicator voor
de 'koopbereidheid' op. Het cijfer voor het consumentenvertrouwen
is het gemiddelde van alle vragen. Maximaal kan elk cijfer
(economisch klimaat, koopbereidheid en consumentenvertrouwen)
dus uitkomen op +100, minimaal op –100.
(Zie ook: Producentenvertrouwen)
Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.
Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.
Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.
Niets is zo praktisch als een goede theorie. Daarom veel informatie over management goeroe's en wetenschappers. Ook het management jargon wordt niet vergeten.
toelichting op goeroes
De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter Drucker, Tom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.
Go guruMetaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.
Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld
Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.