Economie gaat over de manier waarop mensen in hun behoeften,
hun wensen voorzien. Er zijn behoeften die we basisbehoeften
kunnen noemen, zoals voedsel, kleding en beschutting of
huisvesting. Als in die behoeften niet wordt voorzien dan
komt het leven in direct gevaar. Dat is het geval bij de
vele miljoenen mensen in de Derde Wereld.
Anders wordt het als we de behoeften bezien van mensen in een moderne rijke maatschappij zoals de onze. Behoeften die ver uitgaan boven die van het bestaansminimum. We kunnen van 'luxe'- behoeften spreken, al is dat een begrip dat op verschillende plaatsen en in verschillende tijden een andere betekenis heeft. Het bekijken van die tweede soort behoeften maakt het allemaal een stuk moeilijker. Waarom houdt de een van zwemmen en de ander van voetbal? Waarom kochten de buren onlangs een Miele wasmachine en geen AEG of een Philips? Op deze vragen kunnen psychologen, sociaal-psychologen en sociologen betere antwoorden geven dan economen. Economen laten de verklaring van de totstandkoming van behoeften dan ook graag over aan deze specialisten. Zij spreken zelf geen oordeel over de behoeften uit. Ze kunnen niet op grond van hun vakkennis zeggen dat zwemmen beter is dan voetbal of Miele beter dan Philips.
De economie aanvaardt de behoeften van de mensen zoals zij die uiten. Dat betekent overigens niet dat economen er geen rekening mee houden dat behoeften door gewoonte, door de omgeving, door reclame en door allerlei andere zaken kunnen worden beïnvloed.
Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.
Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.
Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.
Niets is zo praktisch als een goede theorie. Daarom veel informatie over management goeroe's en wetenschappers. Ook het management jargon wordt niet vergeten.
toelichting op goeroes
De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter Drucker, Tom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.
Go guruMetaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.
Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld
Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.